Journalister kommer til å bli lurt
Sosiale medier flyter over av falske kontoer og desinformasjon. Kan mediene unngå å bli lurt?
Journalister må være i stand til å skille mellom ekte og falskt innhold. Det kan høres enkelt ut: «Kildekritikk kan vi jo», sa en medieleder fra scenen på Arendalsuka. Men teknologien som brukes til å fordreie virkeligheten er blitt bedre, skarpere og mer tilgjengelig - og forsøkene mer sofistikerte.
«Desinformasjon sniker seg inn gjennom sosiale medier, på subtile og fiffige måter», meldte Medietilsynet på et dialogmøte mellom pressen og techplattformene på Pressens hus nylig. Og det kom tall: 300.000 innlegg er fjernet grunnet brudd på reglene om desinformasjon og 165.000 falske, norske TikTok-kontoer ble tatt ned bare i andre halvår i 2023. Facebook oppgir ikke tall for Norge, men Meta har fjernet 1,5 milliarder (!) falske Facebook-kontoer globalt i samme periode, ifølge Medietilsynet.
Det er svimlende tall, og sier noe om omfanget.
Medienes jobb er å formidle sannhet. I dette landskapet blir også journalister påvirket og forsøkt lurt. Heldigvis finnes det en rekke metoder for å sikre seg, og de kan læres. Vi opplever samtidig at mange undervurderer kompleksiteten i godt og grundig verifiseringsarbeid.
Faktisk Verifiserbar og Institutt for journalistikk (IJ) har spisskompetanse på verifisering gjennom nitidig arbeid med metoder, verktøy og trening i flere år. Blant metodene er verifisering av metadata i bilder, analyse av språkmønstre, geoverifisering og bruk av verktøy og metodikk som avdekker manipulert informasjon og innhold generert med kunstig intelligens.
Ved å jobbe systematisk med dette har mediene en unik mulighet til å styrke posisjonen som en pålitelig aktør i flommen av falskt innhold og des- og misinformasjon, men det krever handling. Journalister må bygge opp refleksen, kunnskapen og evnen til å verifisere i et komplekst landskap.
Faktisk Verifiserbar og Institutt for journalistikk (IJ) har derfor laget en digital læringspakke hvor du steg for steg kan trene på å verifisere bilder, lyd, video og tekst. Her er noe av det vi mener må til for at en redaksjon ikke går i desinformasjons-fellen.
4 råd til redaksjoner: #
Kritisk holdning og refleks
Journalister må opparbeide kritisk refleks på nye typer innhold. Vi er vant med kildekritikk og ettergåelse, men mens en video eller lyd tidligere per definisjon var autentisk, krever det metodikk og teknisk kompetanse å sikkert stadfeste om innholdet er det det utgir seg for å være.
Verktøy og opplæring
Investér i tid til å trene på å avdekke falske medier og deepfakes, bruk tilgjengelige verktøy og følg utviklingen. Flest mulig i en redaksjon bør vite hva de skal gjøre med mistenkelig innhold. Læringspakker som den nevnt ovenfor gir et godt grunnlag, og den er gratis!
Metode og rutiner
Følg en streng metodikk for verifisering. Rutiner for kildekritikk og kontroll av visuelle og tekstlige elementer bør være på plass i alle redaksjoner.
Synliggjør arbeidet
Ved å være transparente om hvordan informasjon er verifisert kan mediene opprettholde tilliten hos publikum og samtidig hjelpe befolkningen å utvikle kritisk sans og kunnskap om hvilke type forfalskninger og påvirkningsforsøk som finner sted.
Desinformasjon og falskt KI-innhold er et globalt problem som kan få lokale konsekvenser på alt fra politikk og valg, finansiell svindel, helse, kultur og ytringsklima. Selv om vi i Norge ikke har opplevd mange tilfeller av desinformasjonskampanjer, advarer eksperter om at det er et tidsspørsmål før de kommer. Også norske redaktører utrykker sin bekymring.
- Det kommer til å eksplodere, kunstig intelligens kommer til å endre internett slik vi kjenner det, sa VG-redaktør Gard Steiro på dialogmøtet i regi av Presseforbundet og kultur- og likestillingsdepartementet nylig.
Da bør redaksjonene være klare og motstandsdyktige.
Vårt lille bidrag er en gratis, digital læringspakke!
Når du har gått gjennom læringsmaterialet skal det være vanskelig å lure deg, fordi du vil vite hvordan du går fram for å finne ut om innhold er ekte eller falskt.
Ta kontakt med IJ via mai.simonsen@ij.no for å finne ut hvordan vi kan hjelpe din organisasjon å bruke KI best mulig.
Gratis læringspakke!
Verifisering - ikke la deg lure!