KI-topp til ny fagdag om kunstig intelligens og journalistikk
NTB, Institutt for journalistikk, og Pressens hus lanserer KI- og mediedagen: En årlig dagskonferanse for alle som er interessert i kunstig intelligens (KI) i journalistikken.
Med KI- og mediedagen får journalister, redaktører og andre mediefolk en arena for å dele erfaringer og lære mer om hvordan KI brukes i norske og internasjonale mediehus. Vi skal også se inn i glasskulen på muligheter, utfordringer og konsekvenser.
– Kunstig intelligens, teknologigantenes makt og desinformasjonsbølgen stiller nye krav til utviklingstakt og kunnskap i mediene. I dialog med bransjen ser vi behov for en møteplass der vi kan dele erfaringer, heve kompetansen om KI og diskutere veivalg og konsekvenser på et kritisk tidspunkt i medieutviklingen, sier Siri Skaalmo, leder for Institutt for journalistikk.
– Vi skal dessuten sørge for at bransjen får møte ledende internasjonale stemmer som kan riste litt i oss og gi ny dybde til diskusjonene her hjemme, sier Skaalmo.
KI-forsker David Caswell kommer! #
Et av de fremste internasjonale navnene innen KI og journalistikk, David Caswell, kommer til konferansen.
David Caswell er en anerkjent konsulent, gründer og forsker innen KI i nyhetsproduksjon. Han var sentral i BBCs utvikling av KI-løsninger for personalisert nyhetsformidling, har jobbet i Yahoo og har nylig skrevet rapporten “AI in Journalism Futures”.
– Generativ KI er noe helt nytt som direkte påvirker den grunnleggende funksjonen til vårt informasjonsøkosystem, spesielt innen journalistikk. Samfunn vil lære å bruke KI for å samle inn, bearbeide og formidle informasjon, og journalistikken må velge om den vil lede denne transformasjonen eller følge etter, sier Caswell.
Eget lederspor #
Konferansen tilbyr ulike perspektiver på hvordan medielandskapet vil utvikle seg i en tid preget av kunstig intelligens. Deltakerne kan også se frem til engasjerende masterclass-sesjoner som tar for seg noen av bransjens viktigste utfordringer og muligheter. Det blir også et eget lederspor som belyser hva som kreves av medieledere når utviklingen går mye raskere enn hvordan vi i dag driver endringsledelse.
– Hvordan leder vi mennesker, utvikler strategier og sikrer redaksjonell integritet i en KI-drevet fremtid? Vår ambisjon er å gi ledere verdifulle råd, dypere innsikt og inspirasjon fra de aller beste på feltet, samtidig som vi legger til rette for nettverk og deling på tvers av bransjen, sier Unni Ødegård, direktør i NTB Partner.
Påmeldingen er åpen #
Programmet slippes fortløpende. Du kan kjøpe billetter her.